torstai 11. elokuuta 2011

Sydney - Manly ja muuta

8.8.2011 Maanantai

Aamu alkoi hyvillä uutisilla Suomesta: Måxi oli juossut sunnuntaina Riihimäellä voittoon ja ansainnut reilun kuukauden kaurat ja hoidon itselleen. Måxi on pikkuveljen kimppaheppa, nelivuotias suomenhevonen, jota kimppa on syöttänyt ja valmennuttanut ravihevoseksi ja hyvältä näyttää hepan uran alku: neljästä juoksusta Måxi on voittanut kaksi ja ollut kahdessa lähdössä kakkonen.

Maanantai oli omatoimipäivämme Sydneyssä :-) lähdettiin aamupalan jälkeen Monoraililla kiertämään Sydneyn keskustaa. Kiersimme reitin ensin kertaalleen,jotta näimme, millainen rata oli kokonaisuudessaan. Junasta poistuttuamme kävimme ensin kaupungintalossa (Town house), jossain katetralissa (täytyy kotona tarkistaa, mikä kirkko oli kyseessä) ja Queen Victoria buildingissa kunnes jatkoimme matkaamme Sydney Toweliin. Tornissa on 250 metrin korkeudessa näköalatasanne, josta olikin aikamoiset näkymät kaupungin yli. Torni huojuu pelottavasti, mutta pysyy näköjään pystyssä :-)
Town House
Sydney Tower
Näkymä Sydney Towerista

Kävelimme rantaan päin ja kävimme katsomassa The Rocksin aluetta, joka oli jonkinlainen pettymys. Rannan vierustalla oli säilytetty rivi vanhojen rakennusten julkisivuja. Vanhan ajan tunnelmaan ei näistä oikein päässyt.

Jatkoimme lautalla Manly beachille. Mennessä kuvasimme Oopperatalon toisestakin suunnasta, joten nyt siitä on kuvia vähän joka suunnasta. Manly oli hauska pieni kylä, josta löysimme kuuluisan rannan jokseenkin hiljaisena. Muutamat surffauksen harjoittelijat koittivat päästä aallon harjalle, auringon palvojia ei ollut juuri lainkaan. Tosin ei aurinkokaan paistanut pilvettömältä taivaalta. Kävelimme kuuluisien hengenpelastajien luo, mutta emme nähneet muuta kuin heidän talonsa.

Manly
Surffauksen opettelijoita Manlyllä

Takaisin keskustaan ajoimme lautalla. Lautta on täällä näppärä tapa kulkea paikasta toiseen. Ainakin minä tykkään siitä enemmän kuin metrokyydistä maanalaismaisemia katsellen! Darling Harbourissa on hotellimme edustalla suuri ostosparatiisi, jossa vietimmekin loppuillan tuliaisia shoppaillen. Vielä viimeiset pimeän kuvat kaupungista hotellin edustalta ja olemmekin valmiita jatkamaan matkaamme Darwiniin.
Auringonlasku Darling Harbourissa
Näkymä hotellin edestä Sydneyn keskustaan
Jalusta oli mukana, joten yökuvakin piti ottaa