keskiviikko 27. kesäkuuta 2012

Juhannuksena Tukholmassa

Tämän Juhannuksen päätimme ystäväni kanssa viettää laivalla ja Tukholmassa.

Lähdimme Olympiaterminaalista torstaina tyyneen kesäiltaan, joten kerrankin oli hyvä mahdollisuus viettää aikaa laivan kannella. Yleensähän siellä ei voi enää matkan aikana olla, koska tuuli ottaa liian kovasti kiinni kaikesta.

Tavoitteenani on saada kuvat mahdollisimman monesta suomen majakasta, joten käytin tilaisuutta hyväkseni ja nappasin muutaman kuvan Harmajasta:

Syömässä kävimme À la carte -ravintolassa. Härkä maistui kermaisen pippurikastikkeen kanssa maukkaalta, joten ruoan jälkeen oli hyvä mieli. Kiertelimme hieman promenaden kauppoja, kunnes olikin jo aika mennä keräämään voimia Tukholman päivää varten.

Juhannusaattona söimme vahvan aamiaisen seisovasta aamiaispöydästä. Tukholman suurimpien kauppojen oli luvattu olevan auki kymmenestä kahteen, joten otimme metron ja ajoimme sillä T-centraleniin. Yleensä minä olen se, joka katselen ja ystäväni hoitaa ostospuolen. Tällä kerralla mielessäni oli, että joku kiva uusi pusero/hame voisi olla mukava löytää.

Ostoskierroksen jälkeen suuntasimme vanhaan kaupunkiin. Siellä emme ole viime vuosina käyneetkään, joten oli mukava katsella kameran linssin läpi vanhoja taloja, kapeita kujia ja linnan vahteja:

Päivä oli lämmin ja aurinkoinen, niinpä istuimme Kungsträdgårdenilta löytyneeseen kahvilaan juomaan virkistävät juomat. Kahvilasta oli kauniit näkymät rantaan ja kuninkaan linnaan.

Metrolle kävelimme puiston reunaa pitkin ja nautimme viimeisistä Tukholman näkymistä.

Laivan lähdettyä takaisin suomeen päin suuntasimme taas kannelle. Nyt tuuli alkoi huomattavasti nopeammin kuin menomatkalla, mutta vedimme takit päälle ja istuimme sitkeästi ulkona maisemista nauttien.

Tuliaisten oston jälkeen suuntasimme syömään. Tämän reissun ravintolaksi oli valikoitunut samainen kapteenin pöytä ja ruokakin oli se edellisestä illasta tuttu härän sisäfile.
Pienen lepohetken jälkeen laiva saapuikin jo Ahvenanmaalle. Yöttömänä yönä oli meillä mahdollisuus nähdä saarta ja satamaa, vaikka kello kulkikin jo puoliyön aikaa.

Hyvin nukutun yön jälkeen söimme vielä vahvan aamiaisen ennenkuin lähdimme kantamaan laukkujamme läpi hiljaisen Helsingin kaupungin.