maanantai 8. elokuuta 2011

Sydney - Parramatta

6.8.2011
Kylässä sukulaisilla.

Aamulla soitimme isän pikkuserkun vaimolle ja sovimme vierailusta heidän kotonaan. Vaimo asuu North Rocksissa, joten sovimme, että menemme lähemmäs lautalla ja poika tulee noutamaan meidät lauttasatamasta. Hotellin respasta saimme lautta-aikataulut ja suuntasimme kohti Sydneyn satamaa. Kävellen aikaa matkaan meni puolisen tuntia. Aika viime tipassa ehdimme lauttaan ja matkamme sai alkaa. Näimme lautasta Sydneyn kuuluisimmat nähtävyydet: Oopperatalon ja Harbour bridgen. Lauttamatka Parramattaan kesti 55 min.. Vaimon poika oli meitä lautalla vastassa ja saimme kyydin heidän kotiinsa.

Oopperatalo aamuauringossa

Harbour Bridge aamulla

Rohkeimmat kiipesivät Harbour Bridgellä

Perillä meillä oli lämmin vastaanotto, joten tunsimme olevamme tervetulleita. Kukaan meistä ei ollut tavannut aikaisemmin, mutta se ei todellakaan haitannut ketään paikalla olijoista. Perheessä vietettiin suruaikaa, olihan perheen isä kuollut n. Kuukausi sitten keuhkokuumeen mukanaan tuomaan verenmyrkytykseen.

Perhe oli muuttanut Australiaan vuonna -69 poikien ollessa 4 ja 8 vuotiaita. Töitä oli löytynyt molemmille heti, joten pojat menivät kouluun ja lastentarhaan ja perhe aloitti elämänsä täällä maailman toisella puolella päät alaspäin :-)

Pariskunta oli yhteisen elämänsä aikana matkustellut paljon. Lisäksi he ovat toimineet aktiivisesti suomalaisessa seurakunnassa täällä. Paljon oli erilaisia ihmisiä ollut majoitettuna heidän luonaan vuosien varrella.

Appelsiinit olivat juuri sopivia poimittaviksi

Puutarhassa oli kauniita kukkia, vaikka talvi olikin

Puutkin kukkivat

Takaisin Cityyn tulimme taas lautalla ja ilta-aurinko värjäsi kaupungin hienoksi. Hotelliin kävelimme tällä kertaa ihan rauhalliseen tahtiin. Illalla kävimme vielä Darling Harbourin ostosparatiisissa. Veli löysi paljonkin ostettavaa, minulla ei ostosintoa vielä löytynyt.

Parramatta-joella laiva näytti tältä

Aikamoisia mökkejä joen varrella ihan Sydneyn keskustan tuntumassa

Kaupungin silhuetti ilta-auringossa

Harbour Bridge ilta-auringossa, takana siintää Oopperatalo

Oopperatalo ilta-auringossa

Keskusta joelta päin

Rannassa aboriginaali soitti didgeridoota

Ilma täällä Sydneyssä on ollut kuulemma koko talven erityisen lämmin. Sukulaiset olivat sitä mieltä, että ilmaston lämpeneminen on tämä talvena ollut todellakin huomattavissa. Meitä on hemmoteltu 23 asteen lämmöllä eikä talvista tuulta ole juurikaan tuntunut.