perjantai 20. tammikuuta 2012

Rooma, 16.1.2012

Aamu alkoi aikaisin, lähtihän kone Helsinki-Vantaan kentältä jo klo 8.25. Kentällä piti siis olla puoli seitsemän aikoihin. Juuri reserviin päässyt esikoiseni toimi autonkuljettajanani ja perillekin ehdimme melkein sovittuun aikaan. Matkaseuralaiseni Juha tuli omia reittejään ja oli jo kentällä odottelemassa.

Lensimme Norwegianin halpalennolla ja matka sujui muutamia pomppuja lukuunottamatta tasaisesti ja rauhallisesti. Fiumicinon kentältä emme sitten löytäneetkään ruumaan mennyttä laukkumme emmekä itse asiassa koko matkaravarahallia, jossa meidän lennon tavarat pyörivät. Seurasimme tuttuun tapaan matkalaukkujen kuvia ja jouduimme jotenkin terminaalin 1 matkatavarahalliin (lento laskeutui terminaaliin 3). Hetken ihmettelimme ennenkuin kysäisimme virkailijalta, missä matkatavaramme mahtavat olla. Terminaali 3:n matkatavarahalli oli luonnollisesti oikeampi osoite. Siis rohkeasti ulos kansainväliseltä puolelta ja terminaaliin 3 ulkokautta sisään. Vielä siellä virkailija koitti hämätä meitä lähteviin lentoihin. Yläkerrassa pyörähdettyämnme palasimme takaisin alas ja löysimme T3:n matkatavarahallin. Siispä uudelleen turvatarkistukseen ja siellähän laukku pyöri hihnalla jokseenkin yksinäisen näköisenä :-)

Olimme päättäneet mennä Rooman keskustaan Leonardo express -pikajunalla ja mietimme, uskallammeko enää seurata junan kuvia, kun matkalaukun kuvat olivat vieneet meidät ihan väärään paikkaan... Rohkeasti kuitenkin lähdimme merkkien osoittamaan suuntaan ja siellähän se juna jo odotteli meitä. Liput automaatista ja kyytiin. Puolen tunnin junamatkan jälkeen olimme Termiini-asemalla. Panniinit syötyämme lähdimme etsimään metrolinjaa A, jolla hotelliimme pääsee. Kartan mukaan juna- ja metroasemat olivat ihan lähekkäin, mutta aika monta mutkaa ja porrasta ylös - alas jouduimme kapuamaan ennenkuin metrojuna löytyi. Liikkumista eivät helpottaneet kaksi perässävedettävää matkalaukkua ja yksi painava kamerakassi eivätkä itsepalveluportaat. Kotoisessa Suomessa olemme tottuneet palveleviin metron portaisiin!

Hotellimme "Il Gattopardo Relais" sijaitsee Vatikaanin viihtyisällä alueella ja on hauska ja pieni kuuden huoneen hotelli. Kerrostalon rapusta tullaan respaan ja kaikkien huoneiden ovet avautuvat samaisesta aulasta. Myös aamiaishuone on ihan respaa vastapäätä. Oma huoneemme on siisti (ainakin vielä!) ja viehättävästi sisustettu.

Kello oli kaksi, kun olimme hotellilla. Juha on tehnyt ansiokkaan työn matkaohjelman suunnittelussa, joten otimme suunnitelman esille ja katsoimme, minne suuntaamme. Pietarin kirkon kupoli ja näköala sieltä! Ilma tuntui hotellille tullessa lämpimältä ja lähdimme kevennetyin varustein matkaan. Ihmiset tulivat vastaan toppatakeissa ja katsoivat Juhaa vähän ihmetellen, kun hän kulki teepaidassa vastaan :-)

Pietarin kirkon kupoliin voi mennä joko kävelemällä portaita koko matkan tai menemällä alkumatkan hissillä. Otimme hissilipun, koska olimme kuulleet, että portaita on ihan tarpeeksi vielä hissimatkan jälkeenkin. Ja olihan niitä! Portaikko kapeni ylös mentäessä ja oli lopussa "aika" kapea. Matkalla kupoliin pääsimme kurkistamaan Pietarin kirkkoa ylhäältä käsin ja näyttihän se komealta!

Myös maisemat ylhäällä olivat kiipeämisen arvoiset. Satuimme paikalle hyvään aikaan, koska aurinko oli juuri laskemassa ja valo kuvauksen kannalta parhaimmillaan. Jonkin aikaa maisemia ihailtuamme ja kuvattuamme suuntasimme takaisin alas. Alastulo oli onneksi huomattavasti helpompaa kuin ylös kapuaminen :-)

Hotellille tultuamme nälkä kouraisi vatsassa, joten lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Spesiaali hinta just for us -paikassa söin elämäni pahinta lasagnea (mikrossa lämmitettyä) eikä Juhakaan omaa pizzaansa (mikrossa lämmitettyä) kehunut. Salaatti oli ihan syötävää. Hintaa tälle erheelle tuli kunnioitettava määrä. Hinta ja laatu eivät tässä kohdanneet, mutta kerrankos sitä tulee ulkomailla höynäytetyksi :-)

Ja sitten nukkumaan.

9.2.2012 lisäys: Päivän kuvat löytyvät täältä

1. Heh, me aina seuraillaan muita matkustajia niiden laukkujen noudossa. Kyllä kansa tietää... :)

Vatikaanista ootkin varmaan saanut hienoja kuvia, niitä odotellen.

2. Joo, niin mäkin yleensä teen, mutta nyt tehtiin se "virhe", että käytiin vessassa matkan varrella ja hukattiin porukka sen vuoksi :-)