sunnuntai 8. syyskuuta 2013

Majakkabongaus jatkuu - Kallon majakka

Majakkabongaukseni haastekerroin kasvoi keväällä aimoharppauksen, kun viranomaiset huomasivat, että majakan turvallisuus ei niiden kulta-aikana ollut 2000-luvun tasolla. Liikennevirasto aloitti tarkistukset Tankarin majakasta Kokkolan edustalta (joka tietysti harmittaa uutta Kokkolalaista). Juhannuksen kieppeillä suljettuja majakoita oli Hesarin uutisen mukaan 4.

Kuva kopioitu Hesarin verkkosivulta 26.6. julkaistussa uutisessa. (kopioin kuvan tähän, koska Hesaria tilaamattomat eivät pysty viikon aikana lukemaan kuin 5 uutista ilmaiseksi)
Tämän tiedon perusteella lähdimme matkaan. Sägrundin majakkaan pääseminen tuntui jo suunnitteluvaiheessa vähän hankalalta, joten jätimme sen kierrokseltamme suosiolla pois. Olisihan Yttergrundin, Kallon ja Kaijakarin majakoissa jo yhdelle reissulle aihetta.  Matka-aikamme sijoittui heinäkuun alkuun sen vuoksi, että Kristiinankaupungin matkailusivuilla kerrottiin Yttergrundin majakkasaaren avoimien ovien päivän olevan silloin.

Senäjoelta meille löytyi mukava paikka yöpyä, joten ajelimme sinne perjantaina. Lauantai-aamuna lähdimme ajoissa ajamaan Kristiinankaupunkiin, alkoivathan kuljetukset ennakkotiedon mukaan klo 10.00.

Perille pääsimme hyvissä ajoin ennen kymmentä. Katselimme ympärillemme tyhjässä satamassa, kun luoksemme tuli henkilö kertomaan, että avointen ovien päivä oli peruttu, koska majakka oli suljettu. "Paikallislehdessä oli kyllä tieto päivän peruutumisesta! Toivottavasti ette ajaneet pitkältä?" "Eihän me, Helsingistä ja Tervajoelta Seinäjoen kautta... kun sitä teidän paikallislehteänne ei meille asti jaeta...". Ihmetyksemme oli suuri, kun huomasimme, että kaupungin matkailusivuilla peruutuksesta ei ollut mitään tietoa...

Koska Kaskinen ja Kristiinankaupunki eivät majakoitaan pystyneet meille näyttämään, ajelimme Vaasaan ja kävimme Raippaluodossa risteilyllä.

Yön vietimme taas Seinäjoella, josta lähdimme aamulla Poriin päin toivoen, että meillä olisi siellä parempi tuuri. Kaijakarin tiesimme olevan kauempana, mutta Kallon piti olla paikassa, johon pääsisimme helposti ihan autokyydillä.

Ajoimme ensin Porin pohjoispuolelle katsomaan Kaijakarin majakkaa. Söimme maittavan aterian Ravintola Merimestassa ja lähdimme kävelemään Reposaaren pohjoisrantaa. Ja siellä se majakka näkyikin pienen pienenä Reposaaren edustan saarella. Tämä tyttö oli kuitenkin lähtenyt majakanbongausretkelle pelkällä laajakulmaobjektiivilla, joten minun Kaijakarini vaatii aika paljon mielikuvitusta, mutta kyllä se siellä kuvassa on :-)

Koitin tietysti rajata kuvasta myös sellaisen, jossa olisi näkynyt pelkästään Kaijakarin majakkasaari majakan kanssa, mutta en saanut mieleistäni kuvaa tehtyä. Tämä saa siis ainakin tässä vaiheessa riittää Kaijakarin bongaamiseen. Tämähän se oli minulla itsellänikin siellä vastarannalla tilanne, joten mitäs sitä vääristämään.

Vähän aikaa rannalla ihmeteltyämme lähdimme ajamaan kohti Kallon majakkaa. Pääsimme vihdoin näkemään majakan ihan lähietäisyydeltä:

Mukavan näköinen matala majakka :-) Mutta olihan se yllätys täälläkin odottamassa.

Majakkamatkailulle todella harmillinen tilanne, jonka edistymistä onkin mielenkiintoista seurata tulevina vuosina.